Washington International School - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Olivia Lanning-van Noort - WaarBenJij.nu Washington International School - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Olivia Lanning-van Noort - WaarBenJij.nu

Washington International School

Blijf op de hoogte en volg Olivia

28 Januari 2015 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

De kinderen zitten sinds 15 januari jl.. op de Washington International School (WIS). De school heeft hetzelfde programma als onze vorige school in Heidelberg dus de overgang gaat soepel. Uiteraard zijn er onderdelen die wij al gedaan hebben en die ze hier nog moeten doen en omgekeerd. Maar wij hebben het volste vertrouwen dat de kinderen dat snel gaan oppakken.

Sem zit in grade 5. Omdat de WIS een tikkeltje groter is dan de HIS (Heidelberg International School) is de onderbouw en de bovenbouw ondergebracht in aparte gebouwen die op enige afstand van elkaar staan. Het is mogelijk om alle kinderen op 1 plek te brengen waarna er eentje (in ons geval Sem) doorgaat met zo'n mooie gele schoolbus naar het andere gebouw. In de middag komt hij met dezelfde schoolbus weer terug naar het andere gebouw waar ik ze dan allemaal weer oppik.

Uniek aan deze school is dat ze een Nederlands programma draaien. Voor Sem betekent dit dat hij om de dag les krijgt in het Engels en om de dag in het Nederlands. Alle vakken worden dan respectievelijk in het Engels of Nederlands gegeven. De Spaanstalige kinderen krijgen hetzelfde programma maar dan om en om met Engels en de Franstalige kinderen idem dito.
Sem heeft maar 5 Nederlandse/Belgische kinderen in zijn klas. De ene dag zit hij dus met zijn vijven en de andere dag komen de Franstalige kinderen erbij en spreken ze allemaal Frans. Ingewikkeld systeem dat veel overleg met de leraren kost lijkt mij maar het werkt wel. Het is overigens de eerste keer dat Sem een Nederlandse leraar heeft. Wij volgden tot nu toe online Nederlands maar dat is toch anders dan een echte leraar voor de klas.

Thomas zit in grade 8, de Middle School. Nederlands is voor hem een keuzevak. Hij heeft een aantal verplichte vakken als Engels, Spaans, Wiskunde, Humanities enzo en mag daarnaast iets leuks kiezen zoals Chinees, Drama, Nederlands of Journalistiek. Hij heeft gekozen voor Design Technology. Ben er echter nog niet helemaal uit wat dat precies is.

Nikki zit in grade 10, de Upper School. Het laatste jaar voordat het echt serieus wordt. Grade 11 en 12 zijn gezamenlijk de eindexamenjaren. Alles wat ze dan doet en inlevert is bepalend voor het uiteindelijke resultaat. Het is dus een klein voordeel dat we nu al op de school zitten zodat ze alles en iedereen goed leert kennen voordat ze grade 11 ingaat. Nikki mocht naast de verplichte vakken ook iets kiezen, ze koos voor biologie en gitaar. Waar het in Heidelberg uiteindelijk nog 3 studenten waren in haar jaar zitten er nu bijna 60 in grade 10 verspreid over 4 klassen. Genoeg mogelijkheden om nieuwe vrienden te maken dus.

Omdat de kinderen alledrie op een ander onderdeel van de school zitten krijgen we van drie kanten informatie en vragen. Het zal nog enige tijd kosten om precies door te hebben wie en wat is op deze school...

De eerste kennismaking met de Amerikaanse cultuur hebben we al te pakken: zogenaamde 'snowdays'. Als er een vers laagje sneeuw ligt dan is er ofwel helemaal geen school (!?) ofwel begint de school twee uur later (!?). Zo was er gisteren een snowday en begon de school 2 uur later dan normaal. De ouders krijgen dan om 05.30 (!) een berichtje via sms of email dat de school later begint.

Na 6 jaar Scandinavië moeten wij hier echter hartelijk om lachen :)

Bye,