Nieuw schooljaar op WIS - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Olivia Lanning-van Noort - WaarBenJij.nu Nieuw schooljaar op WIS - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Olivia Lanning-van Noort - WaarBenJij.nu

Nieuw schooljaar op WIS

Blijf op de hoogte en volg Olivia

31 Augustus 2015 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Op 31 augustus, na 3 maanden (!) zomervakantie begon het schooljaar op Washington International School (WIS) weer. Vanaf nu zitten alle kinderen op dezelfde campus en hoeft er door Sem geen schoolbus meer genomen te worden.

Sem is begonnen in grade 6, Middle School. In vergelijking is dit de brugklas, een jaartje eerder dan in Nederland. Vanaf nu moet Sem met zijn boeken en tas van lokaal naar lokaal en van vak naar vak lopen over de campus. De schoollokalen zijn verspreid over verschillende gebouwen over de campus die zeker in het begin lastig te navigeren zijn. Regelmatig zijn er grade 6-ers die enigszins verdwaald rondlopen. Gelukkig heeft iedereen dezelfde opstart problemen en wordt er volop geholpen.

Het rooster op de WIS is een 8-daags rooster, dat wil zeggen dat alle dagen een nummer hebben (A t/m H). Na dag 8 begint men weer bij A. Vakantiedagen en weekend dagen doen niet mee in dit schema. Ik vind het vooral heel lastig omdat het niet logisch is, 8 dagen.
Afijn, het zal wel een reden hebben. Ik heb de kalender maar alvast 'genummerd' met alle dagen tot de zomervakantie omdat je anders niet meer weet na een vakantie bij welke letter we nu gebleven waren...

Sem zit dus nu in grade 6 en heeft nu naast Engels, Wiskunde, Scheikunde en Humanities ook Frans en muziekles. En gym en Digital Media. Het huiswerk is sinds de lagere school ook wat vermeerderd. Bijna elke dag moet er wel iets gedaan worden. Vooralsnog vindt hij het wel leuk geloof ik.

Thomas zit nu in grade 9, Upper School. Een 'freshmen' volgens de Amerikaanse benaming. Hij hoeft nog geen vakkenpakket te kiezen maar heeft een aantal standaardvakken (Engels, Spaans, Wiskunde, Geschiedenis/Geografie, Scheikunde, Gym en Art, die hij naar keuze met 2 moet aanvullen. Keuzevakken zijn een extra exact vak zoals biologie of natuurkunde of een artistiek vak zoals kunst, drama, zingen of muziek. Er is ook een keuze uit programmeren of journalistiek. Elk semester kun je nieuwe keuzevakken kiezen zodat je alles wel een keer gezien kan hebben voordat je uiteindelijk je vakkenpakket samenstelt.

Naast hun dagschool volgen Sem en Thomas ook nog Nederlands via Edufax (online) zodat hun Nederlands gelijk blijft lopen met leerlingen in Nederland.

Nikki tenslotte is nu een 'junior' en zit in grade 11, Upper School. Een bijzonder jaar want ze mag nu officieel in de Mansion zitten met haar jaargenoten. De Mansion is het hoofdgebouw van de campus en ziet er meer uit als een woonhuis dan een schoolgebouw. De rector en administratie zitten in dit gebouw en er zijn een aantal 'vergader' ruimtes. Grade 11 heeft een eigen hang-out plek die alleen gebruikt wordt door hun jaar. Jongere jaren worden hier niet toegelaten. Grade 12 heeft weer een eigen ruimte.

Dit jaar moest Nikki haar eindexamen pakket kiezen en het IB eindexamen begint in feite al in grade 11. Alles wat Nikki vanaf nu doet wordt meegenomen in het uiteindelijke examen resultaat. Het wordt een zwaar jaar!
Als vakken heeft Nikki nu Engels, Nederlands, Wiskunde, Economie, Psychologie en Design Technology. Ook heeft ze een vak dat het best omschreven kan worden als Philosophie en ook nog Art.

Ze zal in de zomervakantie een essay moeten schrijven van 4000 woorden dat gelieerd moet zijn aan een van haar gekozen eindexamen vakken. Vergelijkbaar met in feite een afstudeerscriptie. Best pittig. Maar ja, het hele IB traject is best pittig. VWO is er niks bij ...

Het wordt in alle opzichten een interessant jaar!

• 26 Oktober 2015 - 09:19

Ineke:

Fijn om zo op een rijtje te hebben wat de kinderen doen op school en hoe het schoolleven er uit ziet. Die 8 dagen lijken me ook niet handig, t houdt iedereen wel scherp! Hopelijk zitten ze nu allemaal in klassen/groepen waar ze het naar hun zin hebben.
    Stuur je ook zo'n overzicht van jullie dagen?