Let's go CAPS! - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Olivia Lanning-van Noort - WaarBenJij.nu Let's go CAPS! - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Olivia Lanning-van Noort - WaarBenJij.nu

Let's go CAPS!

Blijf op de hoogte en volg Olivia

10 April 2015 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Geen betere onderdompeling in de Amerikaanse cultuur dan het bijwonen van een ijshockey wedstrijd.

Het bedrijf van Andre, Grace, sponsort het Verizon Center, het onderkomen van de Washington Capitals. Het Verizon Center kan 20.000 fans ontvangen voor ijshockey en basketbal maar er kunnen ook concerten worden gegeven. En soms, heel soms, zijn er wat kaartjes over die verdeeld kunnen worden. Afgelopen woensdag mochten Andre en ik gaan kijken naar een thuiswedstrijd van de Washington Capitals tegen de Boston Bruins.

De Washington Capitals spelen in de NHL, National Hockey League, een pool van 30 ijshockey teams waarvan de meeste in Amerika en enkele in Canada. De NHL is een van de betere competities in de wereld en het niveau van de wedstrijd is aldus vrij hoog. Er spelen momenteel meer dan 20 verschillende nationaliteiten in de competitie waarvan de laatste jaren steeds meer Europeanen (Zweden, Finnen en Tsjechen). De NHL is opgesplitst in 2 delen: de Eastern Conference (16 teams) en de Western Conference (14 teams). Iedere Conference is weer opgedeeld in 2 divisions.

Het seizoen is opgedeeld in 3 delen: 'exhibition' in september (teams spelen tegen andere teams in dezelfde pool of tegen Europese teams), 'regular' van oktober tot april (teams spelen tegen elkaar in een reguliere competitie, een totaal van 82 wedstrijden binnen en buiten hun division) en 'postseason' van april tot juni (een eliminatie toernooi van de beste resultaten uit 7 wedstrijden, de prestigieuze Stanley Cup, gespeeld door de beste 3 teams uit elke division). Al met al heel veel wedstrijden om naar de kijken.

Een ijshockey wedstrijd duurt 60 minuten en is onderverdeeld in 3 perioden van 20 minuten met daartussen een pauze van 17 minuten. In die pauze is er entertainment voor het publiek en wordt de vloer gedweild. Wat mij het meeste opviel waren de pauzes (time outs) voor televisie doeleinden. Zit je net lekker in de wedstrijd, wordt het spel weer stilgelegd voor ongeveer 5 minuten omdat de wedstrijd live op televisie wordt uitgezonden en er tijd moet zijn voor reclames ! Dit gebeurde gemiddeld 3 keer per 20 minuten speeltijd. En dit naast de gebruikelijke stilleggingen voor buitenspel of een fout. Schiet niet echt op. Alles bij elkaar waren we bijna 3 uur getuige van een wedstrijd van 60 minuten.

Een ander ding dat opviel bij de wedstrijd is de overaanwezigheid en aandacht voor Amerikaanse militairen. Gemiddeld twee soldaten worden per wedstrijd voorgesteld aan het publiek met foto, naam en toenaam of een interview waarbij er hard wordt gejuicht voor hun werk voor het land.

De aanvoerder van de Washington Capitals is Alexander Ovechkin, een Rus die al jaren doelpunten maakt voor het team en op handen wordt gedragen hier. Bijna iedereen draagt een shirt met zijn naam erop. Een soort Arjen Robben voor het Nederlandse team... Gelukkig kwam hij ook deze keer vaak in actie. Helaas scoorde hij niet in deze wedstrijd maar hij heeft momenteel wel de meeste goals per seizoen op zijn naam staan.

Als nieuwe Washington Capital fans waren wij uiteraard blij met het eindresultaat: 3-0! Let's go CAPS!

Genoeg te zien en doen dus.

Bye.