Jefferson Memorial - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Olivia Lanning-van Noort - WaarBenJij.nu Jefferson Memorial - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Olivia Lanning-van Noort - WaarBenJij.nu

Jefferson Memorial

Blijf op de hoogte en volg Olivia

09 April 2015 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Washington DC barst van de musea, parken en monumenten. Wij hebben ons voorgenomen om toch elke maand er wel eentje te bezoeken.

We begonnen met het Jefferson Memorial. Dit monument is gebouwd ter ere van president Thomas Jefferson (1801-1809), de derde president van Amerika. Jefferson was een van de grondleggers/schrijvers van de "Declaration of Independence", de Amerikaanse Onafhankelijkheidsverklaring (4 juli 1776). De verklaring dat dertien Amerikaanse koloniën niet langer deel uitmaakten van het Britse Rijk.

Jefferson schreef een verklaring die een bron van inspiratie werd voor tal van revolutionaire leiders in de wereld. Aan bod kwamen: volkssoevereiniteit, het recht op verzet tegen de overheid wanneer die zich niet aan de wet zou houden en het recht op individuele vrijheid. Een groot spreker was hij blijkbaar niet maar hij kon heel gepassioneerd schrijven. Een van zijn meest beroemde formuleringen is: "Het recht op leven, op vrijheid en op het najagen van geluk".

Hij wordt in Amerika gezien als een van de grootste presidenten van het land. Mede onder zijn bewind verdubbelde de grondoppervlakte van Amerika door aankoop van land dat in bezit was van Frankrijk. Hier zit nog een leuke connectie met Nederland. De aankoop van het grondgebied kostte Amerika 15 miljoen dollar. Dat had Amerika niet maar leende een gedeelte bij - onder meer - een Nederlandse bankier (Henry Hope) die Jefferson had leren kennen toen hij als ambassadeur van Amerika Nederland bezocht. Bij deze reis had hij contacten gemaakt in de Nederlandse financiële wereld.

Naast politicus was Jefferson ook schrijver, wetenschapper, jurist, architect en filosoof. Hij was ook de grondlegger van de Universiteit van Virginia.

Het monument voor Jefferson ligt aan de oever van het Tidal Basin en kijkt uit op het Witte Huis. Het is een groot, koepelvormig open wit marmeren gebouw met een zuilengalerij. Midden in het gebouw staat een 5.80 meter hoog bronzen beeld van Jefferson. Op de muren zijn uittreksels uit de Declaration of Independence weergegeven. De galerij bestaat uit 26 zuilen die elk een Amerikaanse staat representeren ten tijde van Jefferson's overlijden.

Er wordt geschat dat jaarlijks meer dan 2 miljoen mensen het monument bezoeken. Vooral druk is het rond de kersenbloesem-tijd wanneer er rondom het Tidal Basin ruim 3000 kersenbomen in bloei staan.

Bye.

• 09 April 2015 - 19:23

Jacqueline Starmans:

Hoi Olivia,
    Wat een verrassing! Ik vond ineens een link naar deze site in onze mailbox, geen idee hoe dat zo gekomen is . Maar helemaal niet erg want zo kunnen we na heel wat jaren weer eens contact hebben. Ik wist niet dat jullie naar Amerika zouden gaan. De laatste keer dat ik je ouders sprak (ook al weer een hele tijd geleden) zat je nog in Heidelberg.
    Ik heb met veel plezier gelezen over jullie belevenissen in Washington. Het is er toch heel anders dan in Europa. Ik wens jullie een hele mooie tijd daar! En ik kan een beetje op de hoogte blijven van wat jullie allemaal meemaken.
    Hartelijke groeten, Jacqueline

• 09 April 2015 - 22:11

Jan Willem:

Hallo lieve familie,
    Prachtig om zo op de hoogte gehouden te worden. Fris onze kennis maar op. Wij hebben veel bewondering voor jullie wereldveroveringen en vinden het leuk om op de hoogte gehouden te worden.
    Veel liefs,
    Jan Willem en Sigrid