Amerikaans rijbewijs - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Olivia Lanning-van Noort - WaarBenJij.nu Amerikaans rijbewijs - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Olivia Lanning-van Noort - WaarBenJij.nu

Amerikaans rijbewijs

Blijf op de hoogte en volg Olivia

08 April 2015 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Na enige strubbelingen zijn wij beide inmiddels in het bezit van een heus Amerikaans rijbewijs. Het was nog best even lastig om het in bezit te krijgen. Gelukkig hoef je in het District of Columbia alleen theorie examen te doen met een Europees rijbewijs en hoef je niet ook nog praktijk-examen te doen. Dat scheelde weer. Hadden wij 500 meter (0.3 miles) verderop in Maryland gewoond dan hadden we waarschijnlijk wel een praktijktest moeten doen.

Het begon al met ons huidige rijbewijs. Het Nederlandse rijbewijs waren wij in Finland al kwijtgeraakt toen het Nederlandse rijbewijs verlengd moest worden terwijl wij in Finland woonden. Sindsdien zijn wij beiden in het bezit van een Fins rijbewijs. Aangezien dit Finse rijbewijs tot ons 70ste geldig is en je er in heel Europa gewoon mee rond kon rijden bij alle verhuizingen hebben we dit gewoon gehouden.

Maar in Amerika moet je toch een Amerikaans rijbewijs hebben. Wel houden wij ons oude rijbewijs zodat wij straks bij terugkeer in Europa gewoon door kunnen blijven rijden (tenminste dat hopen we dan maar). Aangezien niemand hier Fins kan lezen moesten we het eerst officieel laten vertalen bij de Finse ambassade. Ga maar eens uitleggen dat je als Nederlander hier bent komen wonen uit Duitsland, dat je in het bezit bent van een Fins rijbewijs en dat je een vertaling daarvan in het Engels nodig hebt ...

Het studeren van de regels viel wel mee, de meeste regels op de weg zijn toch wel hetzelfde als in Europa. Echter dat je hier ook op de snelweg rechts mag inhalen is toch wel anders. Het rijdt ook niet prettig als je van alle kanten wordt ingehaald. Daar moet je echt aan wennen. Ook de hoeveelheid stopborden in de bebouwde kom zijn lastig. Echt elke weg heeft een stopbord waar je dus ook moet stoppen. Van ons huis naar school telt, behalve de gewone stoplichten, tenminste 8 stopborden als ik me niet vergis. Dat schiet echt niet op. Degene die het eerst bij een stopbord komt en stilstaat mag als eerste doorrijden. Wat wel een voordeel is dat je in ons district bij rood wel rechtsaf door rood mag rijden als er niemand aankomt.

De Amerikaanse afstanden waren wel lastig. Zo moest ik echt van buiten leren dat je 12 inch van een stoeprand moet parkeren en dat het verboden is om minder dan 10 feet van een brandkraan te parkeren.

Afijn, alles geleerd en geslaagd.

Bye.

• 17 April 2015 - 10:04

Tineke:

Blij dat ik dat niet hoef te rijden!! Hebben jullie nu ook zo'n grote amerikaanse slee voor de deur? Vanaf welke leeftijd mogen tieners in de VS althans in jullie staat eigenlijk een rijbewijs gaan halen?
    Fijn dat je ons via deze site zo plezierig en uitgebreid in blijft lichten over jullie wederwaardigheden aldaar. All the best Tineke