Alexandria - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Olivia Lanning-van Noort - WaarBenJij.nu Alexandria - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Olivia Lanning-van Noort - WaarBenJij.nu

Alexandria

Blijf op de hoogte en volg Olivia

26 April 2015 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Een leuke dagtrip vanuit Washington DC is het bezoeken van het toeristische Alexandria. Alexandria ligt een stukje zuidelijker aan de rivier de Potomac in de staat Virginia. Het is ook leuk om per boot vanuit Washington DC Alexandria te bezoeken maar dat bewaren we voor een andere keer. Deze keer gewoon de auto genomen en dan duurt het ongeveer een half uurtje voor je er bent.

Alexandria heeft een lange geschiedenis. De plaats is vernoemd naar de Schot John Alexander die er in 1669 een stuk land kocht voor 6000 pond tabak. Alexandria werd een bloeiende havenstad aan de Potomac waarbij er veel handel (tabak en graan) werd gedreven met Engeland en het Caraïbisch gebied tot het werd bezet in de oorlog met Groot-Brittanië. Door betaling van grote hoeveelheden tabak, katoen en suiker aan de Engelsen werd de stad gespaard.

De oude stad (Old Town) heeft een stratenpatroon dat eruit ziet als een dambord (en alle belangrijke straten leiden naar het water: Duke Street, King Street, Queen Street etc). Vrij makkelijk navigeren dus. Overal in de oude stad heb je geplaveide straatjes en oude vrolijk gekleurde rijtjeshuizen. Qua geschiedenis kun je het huis bezoeken waar generaal Robert E Lee is geboren, het huis waar George Washington heeft gewoond en het cafe waar Thomas Jefferson zijn gasten mee naartoe nam (Gadsby's Tavern). Ook fungeerde Alexandria lange tijd als grootste doorvoerhaven voor de slavenhandel. Diverse musea geven hier nadere uitleg: Black History Museum, Freedom House.

Maar ook als je geen interesse hebt voor de geschiedenis is het leuk wandelen door dit charmante stadje. Veel restaurantjes en terrasjes aan het water en tal van (kunst) boetiekjes zorgen voor een gezellige sfeer. En zoals overal in Amerika is alles altijd en overal open.