Washington National Cathedral - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Olivia Lanning-van Noort - WaarBenJij.nu Washington National Cathedral - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Olivia Lanning-van Noort - WaarBenJij.nu

Washington National Cathedral

Blijf op de hoogte en volg Olivia

03 Mei 2015 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Wij rijden er elke dag langs op weg naar school, langs de Cathedral Church of Saint Peter and Saint Paul in the City and Diocese of Washington. Ofwel beter bekend als de Washington National Cathedral.

Hoogste tijd om er eens binnen te kijken. De buitenkant zien we elke dag al en is al imposant genoeg. Het is de op één na grootste kathedraal in Amerika. Echt oud is hij echter niet. Met het leggen van de eerste steen is pas in 1907 begonnen in de aanwezigheid van President Roosevelt en de bouw was pas af in 1990 met het leggen van de laatste steen in aanwezigheid van President Bush. De bouw heeft meerdere malen stilgelegen door de Eerste en Tweede Wereld Oorlogen en door geldgebrek. Toch werden er al vanaf 1912 dagelijks diensten gehouden in een kleine kapel in de in aanbouw zijnde kathedraal.

Verschillende belangrijke diensten worden in de kathedraal gehouden: staatsbegrafenissen van oud-presidenten (Reagan, Ford) en verschillende herdenkingsdiensten voor belangrijke personen zoals Martin Luther King en Neal Armstrong. Maar ook is er ruimte om muziek te luisteren tijdens de vele concerten die er gegeven worden gedurende het jaar.

De Washington Cathedral is 95 meter (301 feet) hoog en 158 meter (518 feet) lang - bijna de lengte van twee voetbalvelden. De torens aan de voorzijde (Saint Peter en Saint Paul) hebben een hoogte van 71 meter (232 feet). De vrijwel uit kalksteen opgebouwde kathedraal is versierd met zowel Gothisch religieuze als nationale motieven. Eén van de beelden op de toren stelt zelfs Darth Vader uit Star Wars voor. Het resultaat van een prijsvraag waarbij een symbool op de toren mocht worden uitgekozen.

Tal van gebrandschilderde ramen (meer dan 200) versieren de zijkanten van de kathedraal, de grootste zelfs met een diameter van 8 meter. Een van deze ramen herdenkt de eerste landing op de maan (Space Window) en bevat een stukje steen van de maan dat is meegenomen door de astronauten van Apollo 11 en geschonken aan de kathedraal.

De kathedraal heeft ook 110 waterspuwers (Gargoyles), beelden die het water van de goot afleiden van de muren van het gebouw. Deze beelden hebben onder meer de vorm van kikkers, poezen, draken en beren.

Door financiele problemen die de kathedraal nog steeds ondervindt moet voor een bezoek worden betaald. Behalve op zondag, dan is het gratis.